Friday Fighters Airsoft Team

Friday Fighters Airsoft Team

Airsoft
Az airsoft egy sportot, szórakoztató időtöltés, amelyben a játékosok katonai, vagy bűnüldözési harci szimulációban vesznek részt, az eredetihez teljesen hasonlatos levegő sűrítéssel működő fegyverekkel.
Az airsoft gyökerei a késői 1980-as évekből indultak Kelet-Ázsiából, ahol a helyi törvények miatt nehéz, vagy egyenesen lehetetlen volt fegyverhez jutni. Ebből következik, hogy az airsoft napjainkban Ázsiában a legnépszerűbb Japán, Kína, Hong Kong, Taiwan, Dél-Korea rendelkeznek a legtöbb airsoft játékossal.
A játék ismertségének és fejlődésének az észak-amerikai, európai térhódítása sokat segített, mára minden európai országban megtalálható. Magyarországon az ezredforduló környékén jelent meg a játék, a néhány tucat lelkes amatőrből több ezres rendszeresen airsoftozó tömeg nőtte ki magát.
A játék alapjai
Az airsoft egy erre a célra lezárt, megfelelően nagy területen zajló játék, amelyben a cél az ellenfél eltalálása airsoft fegyverekből kilőtt lövedékekkel (BB-kkel). Az airsoft legfontosabb eleme, a játék közben uralkodó "becsületrendszer", mivel a 6 mm-s lövedékek nem hagynak nyomot, ezért a játékosnak kötelessége a találat bevallása. A találatot a játékos hangos "MEGVOLT" kiáltással jelzi, majd elhagyja a játékteret.
A becsület, a fair-play szabályok ("halott" nem beszél, "halott" játékosra nem lövünk, stb.) betartása, a játékosok egymás iránti tisztelete engedi meg, hogy akár 200-300 fős játékok is egyszerre legyenek realisztikusak és izgalmasak.
MilSim
MilSim (Military Simulation - katonai szimuláció) kombinálja az airsoft játékot valamilyen katonai szerepjáték elemmel, amelynek célja a realitás növelése. Ezek általában bonyolult küldetéseket jelentenek, esetlegesen valós eseményeken alapuló történet újrajátszása.
Mivel a cél a lehető legélethűbb harci cselekmény lebonyolítása, ezért az ilyen játékokon a résztvevők korhű ruházatban, gyakran az eredeti befogadóképességű, és nem az airsoftban használatos, tárakkal játszanak.
 
 
 
 
Játék alkalmazások
Gyakran speciális szabályok vannak érvényben, hogy taktikai és stratégiai elemekkel gazdagítsák a játékot. Ezek játékról játékra változnak.
Medik
Egy kiválasztott játékos, képes az eltalált játékosokat "meggyógyítani".
Fegyver találat
Fegyver direkt találata esetén a játékos ugyanúgy harcképtelenné válik az airsoftban, ellenben, ha van oldalfegyvere, akkor arra váltva folytathatja a küzdelmet.
Lőszer limit
A felhasználható lőszer korlátozva van csapatonként, játékosonként, bázisonként, vagy fordulónként.
Halhatatlanok
Bizonyos játékosok ki vannak választva, akik nem "halhatnak" meg, vagy csak különleges feltételekkel.
Dobatás-szabály
Észrevétlenül az ellenfél mögé lopakodva nyílik lehetőség a "dobatásra", vagy "késelésre", ekkor lövés nélkül kiejthetik az ellenfelet, így nem kell felfedniük pozíciójukat.
Feltámadás
Nagy létszámú játéknál kialakítanak különböző pontokat, ahol az egyik, illetve a másik csapat tagjai feltámadhatnak. Ez történhet időlimittel, illetve, hogy csak meg kell érinteni az adott pontot. A medikes feltámasztásnak minden esetben külön szabályai vannak.
Biztonsági előírások
Az alapvető lőfegyver biztonsági szabályokat figyelembe véve kell az airsoft fegyvereket kezelni.
A négy alapvető lőfegyverre vonatkozó biztonsági szabályt mindig be kell tartani, otthon ugyanúgy, mint a játékmezőn:
1. Minden lőfegyvert úgy kell kezelni, mintha töltve lenne. Csak azért, mert azt "gondolják", hogy üres, nem azt jelenti, hogy az is. Mindig azt kell feltételezned, hogy a fegyvered töltve van, és aszerint viselkedni.
2. Sose irányítsd a fegyvered valamire, amit nem akarsz eltalálni. A fegyveredet mindig biztonságos irányba tartsd, akárhol vagy és akármit csinálsz.
3. Tartsd el az ujjad az elsütő billentyűtől, és a ravaszvédőn kívül, amíg nem vagy kész a lövésre. A fegyver balesetből származó sérülések 99%-a amiatt történik, hogy valaki meghúzta a ravaszt, amikor nem akarta.
4. Ismerd a célpontodat, és hogy mi van mögötte. Tüzelés előtt azonosítsd a célt, és vedd számításba hova érkezhet a BB-d, ha elvéted. Ha túl kockázatos, ne tüzelj.
BB-től egy direkt találat a puszta bőrre általában csak közepesen fájdalmas, de veszélyes lehet a puha szövettel borított területeken. Emiatt, általános biztonsági előírások és felszerelések alakultak ki az airsoft közösségben.
Személyes védő felszerelések
Szem és arc védelem
A minimum szintje a biztonsági felszerelésnek, ami szükséges a játékon való részvételhez, a teljesen zárt, ütésálló szemüveg. Hagyományos olvasószemüvegek, napszemüvegek vagy sí-szemüvegek nem elfogadhatóak, mert nem védenek a találat ellen. Szemüvegek, amelyeket nem kifejezetten airsoft fegyverek használatához lettek tervezve eltörhetnek, vagy megrepedhetnek becsapódáskor, szemsérülést okozva.
Ennél az oknál fogva, a legtöbb szervezett airsoft játékos csoport és pálya megkívánja az olyan szemvédelmet, ami szem körüli teljes felületet védi, valamint eléri, vagy meghaladja az ANST Z87.1-2003-as szemüveg a szem védelmére paramétereit (ellenáll 3 joule becsapódási energiának sérülés nélkül). Ennek ellenére előfordul, hogy a kevésbé szervezett játékokon egyes résztvevők lövészeti szemüveget használnak, ami nem nyújt teljes védelmet a lövedékektől. Némely játékos paintball szemüvegekre szavaz, amelyek magasabb előírásnak kell megfelelniük, az ASTM F1776-nek. Fontos azonban figyelembe venni, hogy a Z87.1-2003 szintű szemüvegeket kifejezetten ipari célokra gyártják, nem sportbeli felhasználáshoz. A legjobb jelenleg elérhető teljes védelmet a paintball maszkok nyújtják. Ezek a maszkok további előnye, hogy az arc teljes felületét valamint a fület is védik, csökkentve a sérülés veszélyét ezen a testrészeken. A lencse egy tömör ütésálló műanyag darab. Némely airsoft maszk fémhálós védőrésszel van készítve, azonban ezek a hálók nem nyújtanak védelmet az olcsóbb BBkkel szemben, amelyek néha darabokra törnek kemény felülettel valót ütközés után. A paintball maszk egyetlen hátránya az igen gyakori párásodás.
Más biztonsági előírások
Néhány más szabály, mint a BB-k maximális sebessége és távolsági előírások más módon használt egyes csoportoknál, helyszínüktől függően:
Számos pálya szintén kéri a játékosokat, hogy a játékosok fegyverüket a biztonsági állapotban tartsák egészen a lövés pillanatáig, még az aktív játék közben is. Ez a gyakorlat a valódi tűzfegyveres kiképzésből lett átvéve, ahol tilos az ujjat a ravaszon tartani, vagy a fegyvert kibiztosítani, amíg a lövés nincs előkészítve.
Egy eléggé elterjedt gyakorlat, hogy a játékosok a "Tüzet szüntess, Civil a pályán"-t kiáltják, és megállítják a futó játékot, ha egy játékost vagy kívülállót megfelelő szemvédő nélkül a pályán látnak. Bármelyik játékos, aki ezt hallja szintén meg kell, hogy álljon, és szintén elkiáltania, ami egy láncreakciót eredményez, ami figyelmezteti és megállítja az egész játékot. Miután a helyzet megoldódott (megvédve a személyt a veszélytől, vagy eltávolítva a pályáról), a játék általában onnan folytatódik, ahol abbamaradt.
A résztvevőknek kötelező az arcvédő maszkot/szemüveget bármilyen körülmények közepette hordani. Ez az alapvető biztonság az airsoft pályán, és ezt a törvényt mindig betartatják a játékot felügyelő vezetők, hogy biztosítsák a játékosok biztonságát és, hogy ne forduljon elő baleset játék közben.
Összehasonlítás a paintballal
Az airsoftot Japánban fejlesztették ki a késői 1980-as években, hogy alternatívát nyújtsanak azoknak, akiknek a fegyverek voltak a hobbija, de a helyi törvény tiltotta az egyénnek a fegyvertartást. Ennek megfelelően nagy hangsúly volt fektetve arra, hogy minél valósághűbb másolata legyen az eredeti fegyvereknek. Ezzel ellentétben, a paintballt az Egyesült Államokban fejlesztették ki 1981-ben, mint egy variációját a bújócskának, karbantartó cégek által használt jelölő festékpuskákkal, amelyeket áram vagy más ipari oszlopok jelölésére használtak, és azóta is a használhatóságra koncentrál, mintsem a formára vagy esztétikai jellemzőire. Paintball gyorsan nagyobb népszerűségre tett szert az Egyesült Államokban, mint az airsoft. Ezzel szemben Ázsiában az airsoft a sokkal népszerűbb, és a paintball szinte nem is létezik. A játék-imidzs elérése érdekében, a paintball, mint szolgáltatás általában kerüli a direkt párhuzamokat a katonasággal és a háborúval (ami jól megfigyelhető a néző-barát speedball előtérbe kerülésével). Az airsoft két irányba indult, egyrészt eltávolodva a katonai vonaltól (mint például az airsplatban), másrészt azonosulva vele, aminek a jó példája a MilSim játékok.
Néha felmerül a kérdés, hogy honnan tudják az airsoft játékosok, hogy mikor találták el a céljukat, és mikor találták el őket BB-vel. Ellentétében a paintballal, ahol a festéknyom jelzi a találatot, az airsoft BB nem hagy ilyen nyomot. Továbbá, miután az airsoft BB jóval könnyebb, mint a paintball lövedék, előfordulhat, hogy egy játékos találatot kap anélkül, hogy bármit érezne, a viselt ruha vastagságától függően. A hallható hang, amit egy találat okoz, vagy az emberről lepattanó BB látványa gyakran elegendő egy találat felismeréséhez. A találat felismerésében azonban előnyt jelent az airsoft fegyverek tűzgyorsasága, amely lehetővé teszi akár 40-50 lövedékes sorozatok leadását, így nagyobb a valószínűsége, hogy az ellenfél megérzi a lövést.
Azonban minden esetben szükséges egyfajta becsületrendszer a játékosok között. További érv a szabályok betartása mellett, hogy az airsoft közösségek általában elég szoros kapcsolatot tartanak egymással, és a legtöbbször nem tolerálják a csalást. Jó néhány esetben a visszatérő csalás eredménye a maradandó eltiltás volt. Legtöbb esetben a paintballban is szükséges a becsületrendszer, hiszen a festékfoltot nehéz a csata hevében észrevenni, és azt letörölhetik a becstelen játékosok.
A mozgási energia átvitel az Airsoftban relatíve kicsi a paintballhoz képest. Egy átlagos 0.68 kaliberű paintball szokásos tömege 2.84 gramm. A paintball pályákon a legtöbb rendezvényen limitálva van a maximális lövedéksebesség 300 láb/másodpercben. Egy paintball lövedék, amelynek tömege 2.84 gramm és 300 láb/másodperccel mozog, körülbelül 11,8 joule energiával rendelkezik Bár látszólag nagy a különbség a paintball és az airsoft energiaszintje között, az ütközés típusával is számolni kell, hiszen az airsoft lövedék tömör anyagból van.
Az alap airsoft fegyverek átlagos hatótávolsága 30-40 méter. Ezen a távolságon a lövedék nyílegyenesen repül, szemben a paintballal, amelynek nemcsak rövidebb a lőpályája, de ívet is rajzol a kilőtt lövedék. Az egyenes pályát a fegyverekbe épített hop-up system-nek köszönheti az airsoft, amely a kilövéskor egyben meg is pörgeti a lövedéket.
Egy paintball és airsoft között választó új játékosnak a kezdő felszerelés nagyjából azonos költség mindkettőben. Egy nagy különbség azonban a lőszer és karbantartás költsége, Az airsoft fegyverek kevésbé hajlamosak beragadni, és az airsoft BB-k jóval olcsóbbak mint a paintball töltények.
Elég nagy vita zajlik a két sport játékosai között, hogy melyik az előnyösebb, ennek ellenére a két közösség viszonylag függetlenül működik.
Jogioldal
Az airsoft fegyverek, és maga a játék legális a világ nagy részén, de nem mindenhol. Némely országoknak saját szabályai vannak, mint például a maximális lövedék energia, a valódi fegyverek márkajeleinek tiltása, és speciális jelölési kötelezettségek (mint például a világos színnel festett fegyvercső). Előfordul, hogy az airsoft a törvény "szürke zónájába" kerül, ahol az airsoft fegyver egy átmentet jelent a játékpuska és a valódi fegyver között.
Magyarországon az airsoft magánterületen szabadon játszható játéknak minősül, folyamatban van a fegyvertörvény airsoftra vonatkozó speciális módosítása.
Airsoftfelszerelés
Airsoft felszerelés alatt azt a sokféle eszközt kell érteni, amit az airsoft sportban használnak, beleértve a fegyvert, ami a lövedékeket lövi, a védőszemüveget, és mindenfajta taktikai kiegészítőt, mint mellények, fegyvertartók, és fegyveralkatrészek.
Airsoftfegyverek
A fegyverek, amelyeket az Airsoftban használnak, a legtöbbször valódi fegyverek majdnem tökéletes replikái. Az airsoft fegyvereket három kategóriába oszthatjuk attól függően, mi hajtja őket: spring-, elektromos- és gázmeghajtású.
Az airsoft fegyver kiválasztása vagy a teljesítmény alapján történik (akkumulátor élettartam, tűzerő/hatótáv, tárkapacitás), vagy a megkívánt realisztikusság alapján (a játékosok esetleg egy speciális katonai erőt akarnak eljátszani, a megfelelő ruhával és fegyverrel). Míg az airsoft fegyverek első generációja külső tankból táplált gázmeghajtású volt, jelenleg a legnépszerűbbek az elektromos fegyverek, hiszen egy boltban vásárolt elektromos puska megbízhatóbb és nagyobb lőtávolságot kínál, mint bármilyen más típusú meghajtás.
Spring fegyverek
Más néven springerek, ezeket a fegyvereket minden lövés előtt fel kell húzni. Az ár változhat egy 3.000 Ft-s olcsó pisztolytól egészen a 150.000 forintos profi mesterlövész puskáig.
Elektromos fegyverek
AEG-ként (Automatic Electric Gun) is hívják, ezek a puskák meghajtását egy, a fegyver tusában vagy elejében elhelyezett akkumulátor adja.
 
Gázos fegyverek
Ezek a fegyverek leggyakrabban pisztolyok vagy géppisztolyok (SMG-k). A meghajtást sűrített propán biztosítja, amit egy tár hordoz. Az alsó ár ebben a kategóriában 10.000 Ft. A gázos fegyverek hátránya, hogy 10 fok hőmérséklet alatt veszíteni kezdenek erejükből.
A legnépszerűbb airsoft fegyverek a híres valódi fegyverek másolatai, az AR-15 és változatai, a Kalasnyikov család tagjai, a FAMAS, G36-os, Sig Sauer karabély, a Thomson M1-es, vagy az MP5-ös.
Az airsoft fegyvereket fel lehet szerelni az eredeti fegyverekhez készített kiegészítőkkel, mint fegyverszíjak, célzó rendszerek (Red Dot, Green Dot, távcsövek), lámpák vagy akár - természetesen airsoft - aknavetők.
Airsoft fegyverek játékbeli felhasználásuk alapján három kategóriába oszthatóak. Ezek az osztályok általában a BB sebességén és energiáján alapulnak. CQB (Close Quarter Battle - Közelharc) egy olyan szimuláció, amit közelharcra használnak, például egy épületen belül, ahol a távolság 10 méter vagy kevesebb. Az ilyen játékokban használt fegyverek tipikusan gyengébben lőnek mint 300 FPS (Foot Per Sec, láb/másodperc) biztonsági okokból, és a résztvevők megfelelő ruházatot viselnek. A legtöbb airsoft fegyver 300 és 400 FPS között tüzel, hiszen főleg nyílt terepen használják őket, egyensúlyt biztosítva a jó sebesség és távolság, valamint a létrehozott energia között. Egy mesterlövész puska tipikusan 350 FPS fölött tüzel. Ezek jóval nagyobb hatótávolsággal rendelkeznek, és ennek megfelelően energiával, nagyobb lőtávolságot adva egy közelharcban, mint a többi fegyver. Általános szabály, hogy 20 méternél közelebbi célpont ellen nem használják biztonsági okokból.
Airsoft lövedékek
A legtöbb fegyver műanyag lövedéket használ, 0.12-től 0.88 gramm súlyig, bár a leggyakoribb lövedékek 0.12 és 0.30 gramm között mozognak. A töltények általában 6 mm átmérővel rendelkeznek, de némely puska 8 mm-est lő ki. Léteznek kicsi paintball golyók airsoft fegyverekhez is, és bár megakadályozzák a csalást, hajlamosak eltörni a fegyverben, eltömítve azt, vagy nem szétrobbanni találatkor. Az airsoft töltények BB elnevezése a sörétes puskák által használt lőszerből ered, mivel a söréteket, vagy 0.177-es kaliberű golyóscsapágyakat (Ball Bearings) lőttek ki. A legtöbb BB sima felületű, és enyhén síkosított szilikon sprayvel.
Airsoft Hop-up eszközök egy visszafelé ható forgást adnak a lövedéknek, amit így a keletkező erő a gravitációval ellentétesen hatva vízszintes pályán tart. Emiatt egy lövedék adott távolságon kevesebbet veszít magasságából, mintha pörgés nélkül repülne. A hop-up állítható, egy nehezebb töltényhez nagyobb pörgetés szükséges, hogy a gravitációt ellensúlyozza. Ha a hop-up jól van beállítva, lehetővé teszi a töltény teljesen vízszintes röppályáját. Ez jelentősen megnöveli a hatótávolságot és pontosságot, és a legtöbb airsoft fegyver alapban tartalmazza ezt a rendszert.
Ruházat
A legtöbb játékos BDU-t (nadrág és kabát) visel, nemcsak azért, mert a szövete védelmet nyújt a becsapódó töltények ellen, hanem mert csakúgy mint az igazi katonáknál, segít az ellenfelektől való álcázásban Néhány résztvevő kifejezetten törekszik arra, hogy egy valódi katonai erő tagjaihoz hasonlítson ruhában, felszerelésben és fegyverben is.
A BDU-n található álcázó mintát alapesetben az határozza meg, hogy mi illik legjobban a terephez, vagy csak egyszerűen, hogy mi állt rendelkezésre. Általánosságban a túlélő boltok egy jó forrása az ilyen ruházatnak, az Egyesült Államokban alapesetben "American Woodland" az álcázó minta, de terjedőben vannak más, amerikai fegyveres erők által használt minták is.
Hasonlóképpen Európában a helyi katonai egyenruhák a könnyebben elérhetőek és ideálisabbak is a helyi terephez. Népszerű minták a német Flecktarn, a brit DPM és a svájci Alpenflage.
Taktikai felszerelés
Elég gyakori a játékosokon taktikai mellény és málha, MOLLE vagy ALICE rendszert használva. Öv vagy lábra rögzített tartók szintén sok játékoson megtalálhatóak. Bár jóllehet, a legtöbb felszerelés, amit az airsoft játékosok használnak realisztikusnak néz ki, néha gyenge minőségű anyagokból készülnek. Az ilyen másolat felszerelések jóval olcsóbbak és hamarabb is mennek tönkre.
A mellények, málhák és tártartókon kívül más, valódi katonák által használt felszereléseket is lehet látni airsoft játékosokon. Az egyik példa a Camelback rendszer, amit legjobban úgy lehet leírni, mint egy, a játékos hátán kulacs, amiből egy, harapó szeleppel ellátott műanyag cső vezet viselője szájához, aki így menet közben is tud inni. Más kiegészítők közé tartoznak a fogantyúk, vagy például a teleszkópos fegyvertus.
A legtöbb játékos több tárat visz magával egy játékra. A high-capacity (nagy kapacitású) tárak több lőszert tárolnak mint a közönséges tárak, általában 100-400%al többet, bár némely esetben ez több is lehet. Például a közönséges AK-47es replika tárja 68 BB körül tárol, addig a high-cap tárja ugyanennek a fegyvernek 600 BB-t, a dobtárja (vagy C-tárja) pedig akár 3000 BBt is. A hi-cap tárak azonban nem töltik olyan hatékonyan a fegyvert, mint az alap tárak. Míg az alaptárakban egy rugó folyamatosan nyomás alatt tartja a benne tárolt BBket, beletolva a fegyverbe őket, a hi-cap tárakat néhány tucat lövés után fel kell húzni, hogy a rugó a fesztültségét megtartsa. Némely játékos számára ez nemcsak kényelmetlen, hanem a felhúzás hangja és a lövedékek zörgése el is árulja a pozícióját az ellenfélnek. Ezen némileg lehet javítani jó minőségű gyártó tárainak használatával, amelyeket csak 2-3 alkalommal kell feltekerni a 300 lövedék ellövéséhez. Nagyon kevés, de már van olyan hi-cap tár, ami a teljes tárat ki tudja üríteni egy tekeréssel (mint például a Tokyo Marui P90-es). Megoldás lehet erre a problémára közepes tár használata, amely általában 100 lövedéket hordoz beépített rugót használva.

Pirotechnika
Az airsoft élmény része a pirotechnika használata is. Vannak gránátok, amelyek kicsi, robbanószer hajtott replikái az igaziaknak. Számos fajtájuk van, BB gránátok, amelyek BB-ket szórnak szét, szimulálva a valódi gránát repeszhatását, füstgránátok, amelyek fedezéket biztosítanak, ami mögött mozogni és tüzelni lehet, és villanógránátokat, amelyek nagyon erős fényt okoznak, néha rendkívül hangos robbanással, hogy megzavarják az ellenfelet.

 

cikkért köszönet: www.bkse.hu

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 3
Tegnapi: 1
Heti: 4
Havi: 4
Össz.: 2 849

Látogatottság növelés
Oldal: AIRSOFT
Friday Fighters Airsoft Team - © 2008 - 2024 - fridayfighters.hupont.hu

A HuPont.hu ingyen honlap készítő az Ön számára is használható! A saját honlapok itt: Ingyen honlap!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »